• Leeni Peltonen

Valon puute altistaa unettomuudelle

Väite voi kuulostaa järjettömältä: liian vähäinen valo voi aiheuttaa unettomuutta. Totta se kuitenkin on.



Unihäiriöiden syitä tutkitaan laajasti, ja yksi tutkimussuunta keskittyy vuorokausirytmin vaihteluun. Kuten tiedetään, valo tahdistaa sisäistä kelloamme: nukahtamiselle paras aika on silloin, kun pimeä laskeutuu. Tuolloin kehomme alkaa tuottaa melatoniinia, joka monien muiden tekijöiden ohella mahdollistaa nukahtamisen.


Yleensä unettomuutta tutkittaessa on keskitytty siihen, että hyvän unen saamiseksi pitää olla riittävän pimeää. Pimennysverhoja suositellaan, jos nukuttaessa on ulkona liian valoisaa, kuten vaikkapa Suomessa keväällä ja kesällä.


Nyt laaja kansainvälinen tutkimusryhmä käänsi katseen toiseen suuntaan eli päiväaikaiseen valoaltistukseen. Tuoreen tutkimuksen aineistona oli yli 400 000 Britannian biopankkiohjelman osallistujaa. Tutkimus osoitti, miten tärkeää on saada tarpeeksi luonnonvaloa päivällä. Tutkimus julkaistiin joulukuussa 2021 Journal of Affective Disorders -lehdessä.


Mitä pidemmän ajan osallistuja vietti ulkona päiväsaikaan, sitä vähemmän hänellä oli masennus- ja unettomuusoireita. Päivänvalon merkitys vuorokausirytmimme tahdistajana on olennainen. Se vaikuttaa suuresti myös mielialan säätelyyn. Tätä on Suomessakin tutkinut erityisesti Timo Partonen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella.


Pienillä muutoksilla parempaan


Jokainen voi ottaa nämä tutkimustulokset huomioon, jos haluaa parantaa unensa laatua ja päivän energiatasoa. Tutkijat painottavat, että pienilläkin muutoksilla voi vaikuttaa: kyse on jokapäiväisistä valinnoista.


Moni meistä viettää koko päivän keinovalossa ja saa aivan liian vähän luonnonvaloa. Toisaalta keinovaloaltistus jatkuu liian pitkälle yöhön, jolloin aivot saavat väärän viestin siitä, että edelleen olisi päivä. Tämä vie luontaista vuorokausirytmiä aivan väärään suuntaan.


Riittämätön altistuminen päivänvalolle voi vaikuttaa suuresti mielialaan ja masennusoireisiin. Tutkijoiden neuvo on yksiselitteinen: kun päivänvaloa on tarjolla, nauti sitä niin paljon kuin mahdollista erityisesti ulkoilemalla. Sillä vaikka päivä olisi pilvinenkin, ulkona on aina enemmän päivänvaloa kuin sisällä.


Lue lisää Unioppaasta:


https://www.jaksaparemmin.fi/uniopas/valoa-ja-pimeää-aivojen-parhaaksi-u




236 views0 comments

Recent Posts

See All