• Leeni

Onko aamupala sinulle pakkopullaa? Lue asiantuntijan neuvot, miten teet aamusyömisestä helpompaa

Updated: Aug 8

Olemme lapsesta saakka kuulleet paasausta siitä, että aamupala on päivän tärkein ateria. Mutta onko se? Onko pakko syödä, vaikka aamuisin ei ruoka maistuisi? Ravitsemusterapeutti Leena Putkonen vastaa.



– Aamupala potkii aineenvaihdunnan aamulla käyntiin, joten siinä mielessä se on hyvin tärkeä ateria. Mutta meissä on suuria yksilöllisiä eroja: toisille ruoka maistuu hyvin heti herättyä ja toisille ei ollenkaan, Putkonen sanoo.

Jos aamusyöminen ei houkuttele, kokeile Leenan neuvoja:

1) Jos mahdollista, syö aamupala vasta työpaikalla. Useimpien työtehtävien lomassa pystyy haukkaamaan vaikkapa jogurtin ja voileivän tai pikapuuron. Kun ”koneesi” eli elimistösi on työmatkan aikana käynnistynyt, ruokakin maistuu yleensä paremmin.

2) Toinen vaihtoehto on syödä aamupalaa työ- tai koulumatkan aikana. Pakkaa mukaan helposti syötävää evästä ja käytä bussissa tai junassa istumaasi aikaa aamupalan nauttimiseen.

3) Tee ensin aamutoimet – käy suihkussa, laita tukkasi ja pese hampaat, tai mitä ikinä aamutoimiisi kuuluukaan – ja nauti aamupala vasta niiden jälkeen. Tämäkin siirtää syömistä hiukan kauemmaksi heräämishetkestä, jolloin ruoka ehkä maistuu jo paremmin.

4) Jos aamupala kyllästyttää, vaihtele sen aineksia. Puuroon saa uutta makua siemenillä ja marjoilla, ja leivän päälle voit valita melkein mitä vain.

Mitä aamupalaksi sitten kannattaa nauttia? Leena Putkonen antaa vinkkejä:

– Monipuolisuus on hyväksi niin aamupalan kuin muiden aterioiden kokonaisuudessa. Jotain proteiinia olisi hyvä olla (esimerkiksi maito- tai soijapohjaisia totuotteita, juustoa, kananmunaa) sekä hitaita hiilihydraatteja (täysjyväpuuroa tai -leipää, siemeniä). Myös hitusen hyvälaatuista, pehmeää rasvaa tarvitaan, esimerkiksi levitteenä leivän päällä tai puuron seassa. Siemenet ja pähkinät sisältävät terveellistä rasvaa, ja niitä voi nauttia päivittäin, Putkonen neuvoo.

Täysjyvävilja pitää verensokerin tasaisena pitempään kuin valkoinen, puhdistettu vilja. Myös tärkeät suolistobakteerit saavat heti jotain popsittavaa, kun nautit aamiaisella hiilareita.

Entä perinteinen kaurapuuro, riittääkö se hyväksi päivänavaukseksi?

– Ihan yksinään se ei aikuiselle riitä, sillä se sulaa melko nopeasti, vaikka onkin täysjyväviljaa. Siihen kannattaa lisätä kuituja (siemeniä, pähkinöitä) ja proteiinia (esimerkiksi raejuustoa tai kananmuna puuron lisänä), Leena Putkonen sanoo.

Tuorepuuroon voi sekoittaa viljahiutaleiden lisäksi esimerkiksi chian- tai pellavansiemeniä, proteiinijauhetta ja marjoja. Chiansiemenet tekevät puuron tai smoothien rakenteesta geelimäisen, ja niissä on paljon proteiinia ja omega-3-rasvahappoja, jotka ovat monin tavoin hyväksi elimistölle.

29 views
Tilaa hyvän olon uutiskirje!
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

© 2020 Jaksa paremmin