top of page
  • Leeni

Kohta nukut paremmin


Kevään myötä valon määrä lisääntyy ja se saa meidät nukkumaan paremmin. Voiko tämä olla totta?


Valon ja pimeyden vaihtelu vuodenajan mukaan vaikuttaa selvästi uneen. Valo on tärkein vuorokausirytmiämme tahdistava ulkoinen tekijä. Kun illalla alkaa hämärtää, keho alkaa tuottaa melatoniinia, joka puolestaan auttaa meitä nukkumaan.


Äkkipäätään voisi siis ajatella, että juuri valoisuus haittaa unta eniten. Niin se toki tekee silloin, jos vaikkapa makuuhuone on liian valoisa. Silloin hyvät pimennysverhot auttavat nukkumaan.


Vuodenaikojen vaihtelu vaikuttaa kuitenkin unen määrään ja laatuun yllättävällä tavalla.


Talvella enemmän REM-unta


Uudet tutkimukset osoittavat, että jopa kaupunkimaisessa ympäristössä ja keinovalojen keskellä ihmisen unen rakenne vaihtelee luonnon valoisuuden eli vuodenaikojen kierron mukaan.


Nukumme talvella kevyemmin, ja silloin unemme sisältää enemmän REM-unta. Syvän unen määrä vähenee syksyllä samaa tahtia päivänvalon vähenemisen kanssa. REM-unen määrä lisääntyi talvella jopa puoli tuntia verrattuna kesään.


Lisääntynyt REM-uni voi vaikuttaa siihen, että heräilee useammin ja uni on siten katkonaisempaa. Sen seurauksena päivällä voi väsyttää enemmän, koska uni ei ole ollut riittävän palauttavaa. Tällainen kokemus monella onkin: talvella väsyttää enemmän ja esimerkiksi makeaa tekee enemmän mieli.



Ota kevään valosta kaikki irti


Nyt kun päivä pitenee jo harppauksin, kannattaa keholle antaa valohoitoa etenkin aamulla ja päivällä eli nauttia mahdollisimman paljon päivänvaloa.


Ulkoilu aamulla, keski- tai iltapäivällä on mitä parhainta hoitoa vuorokausirytmille. Siitä on hyötyä kaikille, mutta erityisesti niille nukkujille, joilla on taipumusta myöhäiseen nukkumisrytmiin.


Kevätvalo heti aamulla on aivoille varsinainen spurtti, jolla päivä lähtee hyvin käyntiin ja tahdistaa elimistön rytmit kohdalleen.








251 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page