Vuorotyö väsyttääVuorotyö väsyttää
00:00 / 01:04

Vuorotyö väsyttää

Teetkö vuorotyötä? Miten nukkumisesi sujuu? Tuoreen suomalaistutkimuksen mukaan vuorotyöntekijöillä on suuri riski kärsiä unihäiriöstä. Palautuminen on silloin heikkoa, ja osa vuorotyöläisistä on jatkuvasti väsyneitä. Jos siis olet jatkuvasti väsynyt, syy voi olla työoloissa.


Lähes 5000 sairaalan vuorotyöntekijän ja lentokenttätyöntekijän unta on tutkittu Päivi Vanttolan väitöskirjatutkimuksessa, joka julkaistiin keväällä 2021. Kuten aiemminkin on tiedetty, vuorotyö altistaa unihäiriöille. Se on luokiteltu omaksi sairaudekseen, ja siitä kärsii noin joka viides vuorotyöntekijä.


Unettomuus, voimakas väsymys ja palautumisen vaikeus vaivaavat monia vuorotyöntekijöitä. Pitkään jatkuessaan ne voivat kehittyä todelliseksi unihäiriöksi.


Vuorotyö näyttää lisäävän vaikeutta rentoutua ja nukahtaa. Lisäksi unen laatu jää heikommaksi ja unen pituus lyhyemmäksi kuin säännöllistä päivätyötä tekevillä.


Tutkimuksen mukaan jo kolme ilta- tai yövuoroa kuussa voi johtaa jatkuvaan väsymykseen vapaa-ajalla. Näin kävi joka toiselle vuorotyöunihäiriöstä kärsivälle sairaalatyöntekijälle.


Apua työterveydestä


Vuorotyön aiheuttamat unihäiriöt tunnistetaan vielä heikosti. Jos syy on nimenomaan vuorotyössä, perinteiset unenhuollon keinot eivät yleensä auta. Siksi syyt olisi tärkeää tunnistaa nimenomaan työterveydessä.


Työterveyslaitoksella on tutkittu pitkään vuorotyöntekijöiden unta ja kehitetty unihäiriöiden hoitoa. Yksilöllisesti toteutettu lääkkeetön hoito on todettu parhaaksi keinoksi.


Jos kärsit unihäiriöstä ja teet vuorotyötä, hae apua työterveydestä! Unirytmiä voi yrittää säätää niin, että saat levättyä mahdollisimman hyvin. Myös työvuorojen paremmalla suunnittelulla on saatu hyviä tuloksia.


Lisää aiheesta otsikolla Epäsäännöllinen työ haastaa unirutiineja.

 

Uusin julkaisu on aina ylimpänä.  Jos olet vasta liittynyt mukaan,  järjestä vanhin ensin!

arrow&v

VIIKKO

9

Image-empty-state.png

Unen ei tarvitse olla täydellistä

VIIKKO

9

Image-empty-state.png

Miten rauhoitan pelkokeskuksen?

VIIKKO

9

Image-empty-state.png

Unettoman yö on pitkä

VIIKKO

9

Image-empty-state.png

Vaivaako sinua unistressi?

VIIKKO

8

Image-empty-state.png

Ikä muuttaa unta

VIIKKO

8

Image-empty-state.png

Uni ja evoluutio

Tilaa uutiskirje ja saat hyvän olon vinkit ensimmäisenä.

Kiitos tilauksesta!

Yhteistyössä:

unikulma.png