JaksaParemmin_Color_teksti_edited.png
Ahdistaako sinuakin sunnuntai-iltana? Ahdistaako sinuakin sunnuntai-iltana?
00:00 / 01:04

Ahdistaako sinuakin sunnuntai-iltana?

Monet valvovat sunnuntain ja maanantain välisen yön, vaikka nukkuisivat muut yöt suhteellisen hyvin. Pahimmillaan uni tulee vasta aamyöstä tai pysyy jopa kokonaan poissa. Mikä meitä oikein valvottaa viikon alkaessa?


Moni stressaa viikon alkua, vaikkei tiedostaisi sitä. Viikonlopun mukava vapaa-aika jää taakse, ja ikään kuin pienen juhlan jälkeen on alkamassa arki. Sama ilmiö toistuu vielä vahvemmin loman loppuessa.


Viikonloppuna  tulee ehkä nukutuksi tavallista pidempiä öitä, ja sunnuntaiaamuna herätään myöhemmin. Keho ja mieli eivät yksinkertaisesti ole kovin väsyneitä sunnuntaina normaaliin nukkumaanmenoaikaan.


Mieli alkaa myös askarrella jo tulevan viikon töiden parissa. Vaikka töille ei voisi tehdä mitään vielä sunnuntai-iltana, ne täyttävät mielen ja pitävät aivot aktiivisina. Se on luonnollista: näin valmistaudumme tulevan viikon haasteisiin. Haitallista se on vain silloin, jos työasiat stressaavat liikaa ja pilaavat sekä sunnuntai-illan että tulevan yön.


Arjen ja juhlan, työn ja vapaan erottaminen on tärkeä osa elämän rytmiä. Jos ei olisi arkea, ei olisi juhlaa – ja päinvastoin. Joustava, tasapainoinen mieli ei koe tätä ongelmallisena vaan rikkautena. Silti moni kokee työelämän vaatimusten hivuttautuvan myös vapaa-aikaan, ja juuri tämä taitekohta aiheuttaa stressiä.


Mitä siis tehdä sunnuntain ja maanantain välisen yön helpottamiseksi?


  • Älä nuku kovin myöhään edes viikonloppuisin, korkeintaan 1–1,5 tuntia tavallista pidempään. Ole tästä erityisen tarkkana, jos kärsit vaikeudesta nukahtaa iltaisin.

  • Ulkoile paljon sunnuntaina. Se auttaa kehoa rentoutumaan ja saa aikaan tervettä väsymystä.

  •  Älä juo alkoholia ainakaan sunnuntaina, ja pidä muutenkin käyttö kohtuullisena.

  • Jos työt pyörivät mielessä, tee lista maanantain tai koko tulevan viikon tärkeistä tehtävistä. Laita lista laukkuun, jonka otat maanantaina mukaan töihin, tai sijoita se maanantain kalenteriin. Tee myös priorisointia: päätä mitkä ovat tärkeimpiä töitä maanantaina.

  • ·Keksi sunnuntai-illaksi jotain mukavaa ja rentouttavaa, ja nauti viikonlopun viimeisistä hetkistä sen sijaan että antaisit työasioiden vaivata liikaa. Katso elokuva tai tv-sarja, joka vie ajatukset pois työasioista, syö perheen kanssa yhteinen iltapala, käy saunassa, kylvyssä tai lämpimässä suihkussa.

  • Onko sinulla tapana aloitella töitä jo sunnuntai-iltana – hyvänä aikeena helpottaa stressiä? Jos kärsit sunnuntai-iltana nukahtamisvaikeuksista, siirrä tämä tulevan viikon valmistelu jo edeltävään perjantaihin. Tee töistä lähtiessäsi lista seuraavan viikon tai ainakin maanantain töistä. Jos se pyörii mielessä sunnuntai-iltana, yritä sanoa itsellesi, että asiahan on jo hoidossa, suunnitelma on olemassa! Nauti vapaasta sunnuntai-illasta: olet ansainnut lepoa ja palautumista.

 
etusivun-logo-2.png

Uusin julkaisu on aina ylimpänä.  Jos olet vasta liittynyt mukaan,  järjestä vanhin ensin!

arrow&v

VIIKKO

6

Image-empty-state.png

Hellitä hetkeksi!

VIIKKO

6

Image-empty-state.png

Työpäivä pakettiin

VIIKKO

6

Image-empty-state.png

Ahdistaako sinuakin sunnuntai-iltana?

VIIKKO

6

Image-empty-state.png

Epäsäännöllinen työ haastaa unirutiineja

VIIKKO

6

Image-empty-state.png

Vuorotyö väsyttää

Tilaa uutiskirje ja saat hyvän olon vinkit ensimmäisenä.

Kiitos tilauksesta!

Yhteistyössä:

unikulma.png