Paremman unen manifestiParemman unen manifesti
00:00 / 01:04

Paremman unen manifesti

Seuraava kymmenen kohdan ohjelma on alun perin ilmestynyt teoksessani Valvomo – kuinka uneton oppi nukkumaan (2016). Se on eräänlainen tiivistelmä sekä kirjani että tämän Unioppaan neuvoista. Asiat voivat tuntua yksinkertaisilta, mutta niin ne usein ovatkin! Silti niiden syvällinen ymmärtäminen ja omaan elämään soveltaminen voi viedä aikaa.


1. Tutustu itseesi. Millainen olet juuri nyt, tässä iässä, tässä elämäntilanteessa. Tunnista oma unirytmisi ja kunnioita sitä.

2. Arvosta unta, mutta älä keskity siihen liikaa.

3. Tee unelle hyvät olot, mutta älä yritä vangita sitä väkisin.

4. Yö on päivän peili. Tee päivästä niin hyvä kuin mahdollista.

5. Jos käyt ylikierroksilla, opettele löytämään lepohetkiä myös päivällä.

6. Älä vie huolia makuuhuoneeseen. Tunnista huolenaiheet ja käsittele ne päivällä. Lakkaa murehtimasta, varsinkin asioita, joihin et voi vaikuttaa.

7. Mieti, voitko tehdä unta haittaavalle stressille jotain.

8. Hyväksy itsesi. Aina ei voi nukkua hyvin. Lyhyilläkin unilla pärjää yllättävän hyvin. Vaikka yöt voivat olla huonoja, sinä et ole.

9. Älä demonisoi lääkkeiden haittoja, mutta älä myöskään pidä lääkkeitä ainoana ratkaisuna. Kokeile lääkkeettömiä hoitoja, ne ovat pitkän päälle usein parempi keino.

10.  Älä lannistu vaan hae apua. Se ei ole heikkoutta vaan viisautta.

 

Uusin julkaisu on aina ylimpänä.  Jos olet vasta liittynyt mukaan,  järjestä vanhin ensin!

arrow&v

VIIKKO

9

Image-empty-state.png

Unen ei tarvitse olla täydellistä

VIIKKO

9

Image-empty-state.png

Miten rauhoitan pelkokeskuksen?

VIIKKO

9

Image-empty-state.png

Unettoman yö on pitkä

VIIKKO

9

Image-empty-state.png

Vaivaako sinua unistressi?

VIIKKO

8

Image-empty-state.png

Ikä muuttaa unta

VIIKKO

8

Image-empty-state.png

Uni ja evoluutio

Tilaa uutiskirje ja saat hyvän olon vinkit ensimmäisenä.

Kiitos tilauksesta!

Yhteistyössä:

unikulma.png