Harjoitus: oman unen tarina

Joskus herkkäunisuus alkaa jo lapsena. Useimmiten uni häiriintyy aikuisena, yleensä jonkin elämänmuutoksen tai poikkeuksellisen kovan stressin seurauksena.


Tässä joitakin tavallisia piirteitä, joita unettomien tarinoista usein löytyy. Millainen sinun unesi tarina on?


Unettomuudelle voivat altistaa:

  • Elämäntavat, vuorotyö, sosiaalinen oppiminen

  • Perimä, yksilölliset tekijät

  • Fysiologiset tekijät (kipu, sairaudet)

Unettomuuden voi laukaista:

  • Elämäntilanteen muutos (avioero, menetys, uusi työ, lapsen saaminen)

  • Sairastuminen

Unettomuutta ylläpitävät usein:

  • Asenteet

  • Uskomukset

  • Pelot

  • Toimintamallit

  • Ylivireystila, stressi

Tee näin


Pohtimalla yksilöllistä historiaasi voit saada vihjeitä siitä, mikä voisi olla univaikeuksiesi syynä.


  • Kirjoita paperille tai tietokoneelle oman unesi tarina.

  • Omien kokemustesi perusteella olet varmasti jo aika hyvin kartalla siitä, mistä omassa nukkumisessa on kyse.

  • Pohdi, millaista nukkumisesi on eri elämänvaiheissa ollut. Jos podet nyt jotain unihäiriötä tai et ole tyytyväinen nukkumiseesi, mieti itseksesi, milloin tämä piirre alkoi ja mikä siihen saattoi vaikuttaa.

  • Listaa itsellesi pulmia, joita nukkumiseesi liittyy. Listaa myös asioita, jotka mielestäsi edistävät nukkumistasi.

  • Mieti, mitkä tekijät elämässäsi ovat kenties juuri nyt levollisen unen esteitä. Omaa elämäntilannetta voi hahmottaa vaikkapa kirjoittamalla paperille elämäsi tärkeimmät asiat. Kuinka tärkeää esimerkiksi työ on sinulle? Kuinka hyvin olet onnistunut elämään arvojesi mukaan työelämässä?

  • Pohdi samaa kaikkien sinulle tärkeiden elämänalueiden kohdalla. Tällainen arvoanalyysi antaa usein tärkeitä oivalluksia siitä, mikä elämässä juuri nyt kaipaa pohdintaa.

  • Joskus unettomuus on yksi oire siitä, että jokin keskeinen alue elämässä kaipaa muutosta vai vähintään pohdintaa.

  • Vaikka olisitkin huolissasi nukkumisesta, älä murehdi liikaa. Olet nyt ottanut askeleen kohti parempaa unta. Nukkumaan voi oppia uudelleen ja Unioppaan myötä saat paljon uusia hyviä konsteja!

 
arrow&v

VIIKKO

7

Viikon 7 sisällöt ilmestyvät 20.4.

VIIKKO

6

Hellitä hetkeksi!

VIIKKO

6

Työpäivä pakettiin

VIIKKO

6

Ahdistaako sinuakin sunnuntai-iltana?

VIIKKO

6

Epäsäännöllinen työ haastaa unirutiineja

VIIKKO

6

Vuorotyö väsyttää

Tilaa uutiskirje ja saat hyvän olon vinkit ensimmäisenä.

Yhteistyössä:

unikulma.png