• Leeni

Ota tauko etätyöhön – hyppää aistien maailmaan!

Updated: Mar 9




Etätyö rasittaa aivojamme, mutta tällä yksinkertaisella keinolla saat huokoisuutta työpäivääsi. Jopa yksi minuutti kerrallaan riittää.


Etätyössä on monia etuja, mutta se voi olla myös kuormittavaa ja rajoittunutta. Etätyö rasittaa aivojamme eri tavalla kuin se työ, johon useimmat meistä ovat tottuneet työpaikoilla muun muassa siksi, että luonnolliset tauot jäävät helposti puuttumaan kotona yksin työskenneltäessä.


Etätyöstä puuttuvat työpäivään normaalisti kuuluvat siirtymät: kotoa töihin, työpisteeltä palaverihuoneeseen, kaverin kanssa kahvitauolle tai lounaalle ja niin edelleen. Siirtymät rytmittävät työpäivää ja antavat mielelle hetkeksi aikaa vaellella päämäärättömästi.


Siksi etätyö itsessään kuormittaa mieltä, ja tekee sen vielä yksipuolisesti.


Jos tuijotat tietokoneen ruutua taukoamatta, aistisi voivat olla päivän päätteeksi eräänlaisessa puutostilassa. Olet nähnyt vain puhuvia päitä tai pahimmassa tapauksessa katsonut tuntikausia vain työtoveriasi symboloivaa mustaa palloa, jossa on hänen nimikirjaimensa.


Olet ehkä suuren osan päivästä istunut vaiti kuunnellen toisia, ja pikku hiljaa keskittymisesi on herpaantunut. Olet alkanut ajatella tai puuhastella jotain aivan muuta. Tai toisaalta aivosi voivat olla aivan ylikierroksilla kaikesta kuulemastasi tai lukemastasi informaatiosta.


– Etätyö kuormittaa kognitiivista kapasiteettiamme todella paljon. Siksi siitä pitää välillä tietoisesti hypätä toisenlaiseen tilaan, sanoo mindfulness-alan pioneeri ja tunnettu opettaja Leena Pennanen.


Pysäytä mielen ähky


Leena Pennanen neuvoo yksinkertaisen keinon, jolla aivojen ylikierrokset ja asiapuheen ähkyn saa hetkeksi poikki.


– Työpuheen analyyttisestä ja asiakeskeisestä mielentilasta olisi tärkeää välillä siirtyä kokemukselliseen, aistittavaan maailmaan. Tähän tieteellisesti tutkittu menetelmä, Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) tarjoaa hyvän ankkurin, Pennanen sanoo.


Mielen jatkuvan pöhinän voi pysäyttää esimerkiksi siirtymällä vähäksi aikaa aistien vietäväksi. Mitä näet ikkunasta? Anna sen vallata mielesi hetkeksi. Entä jos avaat ikkunan, mitä aistit – näkymän lisäksi ilman lämpötilan ja kosteuden, ympäristön äänet ja tuoksut? Jos tunnustelet niitä hetken aikaa, aivosi saavat tervetulleen lepotauon.


Tai nouse ylös, tee jotakin kehollasi, ja antaudu tuntemaan. Miltä kävely tuntuu, miten selkäsi taipuu? Tunne ja aisti hengitystäsi minuutin tai pari, ja suhtaudu hyväksyen kaikkeen siihen, mitä tunnet tai mitä mieleesi nousee.


– Juuri ystävällinen, hyväksyvä asenne on olennaista mindfulness-harjoittamisessa. Tietoisuuden suuntaaminen omiin aistimuksiin nostaa esiin kokemuksia, jotka ovat aina oikeita ja tosia, Leena Pennanen sanoo.


Tärkeintä on tehdä se


– Mindfulness ei ole mikään hokkus pokkus -temppu, mutta olennaista on tehdä harjoituksia! Tärkeintä on ottaa arkeensa se aika, jonka harjoitus vie, vaikka se olisi vain yksi minuutti. Sekin voi palavereiden välissä riittää, Leena Pennanen sanoo.


Joskus mindfulness-harjoituksia tehdessä tuntee epäonnistuneensa: taas kerran mieli harhaili miljoona kertaa ihan muualle, kun piti havainnoida hengitystä.


– Noin ei kannata ajatella! Juuri se havahtumisen hetki on tärkeä, kun tajuaa, että ajatukset ovat harhailleet. Olennaista on tehdä harjoituksia, sillä riippumatta siitä miten koet niiden sujuneen, ne harjoittavat aivoissa hermoyhteyksiä ja vaikuttavat siten mieleen ja kehoon, Leena Pennanen sanoo.


Kokeile siis, miltä hyväksyvä läsnäolo tuntuu, kestääpä se yhden minuutin tai tunnin. Alkuun pääset ilmaisilla harjoituksilla, joita löydät älypuhelimeen ladattavasta sovelluksesta Mindfulness App Leena Pennanen.


– Tauon laatu on olennainen asia. Kun pysähdyt aistimaan ja havainnoit itseäsi ja ympäristöäsi, se on ystävällinen tapa antaa aivoille tauko. Arjen rakennetta voi muuttaa pienillä asioilla, jotka ovat vaikutukseltaan suuria.



512 views0 comments

Recent Posts

See All