top of page

Kuinka nopeasti nukahdat – ja mitä se kertoo?

Toiset nukahtavat heti, kun pää koskettaa tyynyä. Toiset pyörivät vuoteessa pitkään, ennen kuin saavat unen päästä kiinni. Mitä nukahtamislatenssi eli nukahtamiseen kuluva aika kertoo unestasi?


Nukahtamisen hetki on mysteeri: yhtäkkiä olemme tietoisen ajattelun ja toiminnan ulkopuolella. Toki saatamme tunnistaa, että nyt väsyttää ja kohta varmaan nukahdan, mutta itse nukahtamisen hetkeä emme pysty havaitsemaan.


Unitutkijat ovat kuvailleet nukahtamisen hetkeä keinulaudaksi, joka yhtäkkiä keinahtaa valveesta uneen. Kun nukkumisen tarve on suuri ja nukahtaminen on mahdollista, keinulauta heilahtaa.


Mikä on normaalia?


Keskimäärin nukahtamiseen kuluu 15–20 minuuttia siitä, kun olet sammuttanut valot, kääriytynyt peittoon ja kierähtänyt omaan nukkumisasentoosi. Tätä pidetään hyvänä ja terveellisenä nukahtamislatenssiaikana.


Jos nukahdat paljon tätä nopeammin, se kertoo univajeesta. Jos taas nukahtaminen vie paljon tätä kauemmin, saatat kärsiä unettomuudesta.


Jos nukahdat minuuteissa


Sitä voisi pitää hyvän nukkumisen merkkinä, että nukahtaa heti, kun pää koskettaa tyynyä. Näin ei kuitenkaan unitutkijoiden mukaan yleensä ole.


Jos nimittäin nukahdat vain parissa minuutissa, kärsit todennäköisesti univajeesta. Olet siis nukkunut liian vähän tai kärsit jostakin sairaudesta: siitä kertoo se, että olet valmis nukahtamaan heti kun se on mahdollista.


Univaje tarkoittaa sitä, että olet saanut liian vähän unta. Ei välttämättä vain edellisenä yönä vaan pidemmän ajan kuluessa. Univaje nimittäin kasaantuu: jos nukut jatkuvasti liian vähän, univajetta kertyy pidemmältäkin ajalta. Se vaikuttaa suorituskykyysi ja kerää elimistöön unipainetta eli tarvetta nukkua. Jos univajetta on kertynyt useammalta yöltä, sitä ei myöskään voi kuitata yhden yön unella.


Myös monet sairaudet lisäävät unentarvetta. Esimerkiksi infektiot, sydän- ja verisuonitaudit, leikkausten jälkitilat ynnä muut syyt voivat väsyttää. Väsymys voi johtua myös lääkkeistä.


Jos kierit sängyssä pitkään


Jos nukahtaminen ei tapahdu noin puolessa tunnissa, saatat kärsiä unettomuudesta.

Unettomuudeksi luokitellaan, että ei pysty nukahtamaan tai pysymään unessa tai ei herättyään pysty nukahtamaan uudelleen. Tätä tapahtuu kaikille joskus, mutta jos tila toistuu vähintään kolmesti viikossa ja kestää kuukausia, kyse voi olla unihäiriöstä.


Jos et pysty nukahtamaan puolessa tunnissa, ei välttämättä kannata jäädä odottelemaan unta sänkyyn. Voit sytyttää valot ja vaikka lukea kirjaa, ja uneliaisuuden lisäännyttyä kokeilla uudestaan nukahtamista.


Unettomuuden syy on usein stressi. Jos päässä pyörivät ajatukset estävät nukahtamasta, kokeile rauhoittua kuuntelemalla musiikkia, keskittymällä lukemaasi kirjaan tai kuuntelemalla rentouttavaa äänitettä.


Joskus nukahtamista häiritsee vuorokausirytmin häiriö. Sitä voi aiheuttaa vuorotyö, jet lag tai pikkuhiljaa eteenpäin hiipinyt unirytmi. Vuorokausirytmiään voi korjata vähitellen heräämällä aina samaan aikaan, jolloin myös nukahtamisen rytmi säännöllistyy. Äkkinäiset muutokset rytmiin eivät ole mahdollisia; yleensä rytmiä pystyy muuttamaan vartin vuorokaudessa.

Myös sairaudet ja lääkkeet voivat estää nukahtamasta. Jos nukahtaminen yhtäkkiä vaikeutuu, kannattaa tarkistaa myös nämä mahdolliset syyt vaikeuden taustalla.


Miten autat itseäsi nukahtamaan?


Hyvän unen yksi tärkeä kulmakivi on säännöllisyys. Uni rakastaa rutiineja: herää siis samaan aikaan aamuisin ja mene iltaisin samaan aikaan nukkumaan, niin tuet parhaiten nukkumistasi.


Rauhoita aika juuri ennen nukkumaanmenoa: älä tee töitä tai selaa kännykkää, vaan tee omat iltarutiinisi ja jotain mukavaa ja rauhoittavaa ennen kuin käyt nukkumaan.

Vältä liian myöhäisiä päiväunia, liiallista kofeiinia ja alkoholia. Harrasta säännöllistä liikuntaa, sillä se auttaa nukkumaan paremmin.


Yritä hoitaa murehtimiset jo aiemmin päivällä, niin ei nukkumaan käydessä enää tarvitse.

Tee makuuhuoneestasi miellyttävä: pimeys, viileys, hiljaisuus ja mukava sänky edistävät unta.


Jos et nukahda, älä jää ahdistuneena pyörimään sänkyyn, vaan tee jotain rentouttavaa ja rauhoittavaa. Seuraava yritys nukahtaa toivottavasti onnistuu.

 

 

406 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page