top of page
  • Leeni Peltonen

Auttaako painopeitto nukkumaan paremmin?

Jos nukkuu levottomasti, voisiko painopeitosta olla apua? Monet sanovat, että peitto rauhoittaa unta ja vähentää kieriskelyä ja heräilyä. Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan se lisää myös melatoniinin tuotantoa.



Kieriskeletkö illalla pitkään unta odotellen? Heräätkö yöllä jatkuvasti, ja unesi on katkonaista ja levotonta? Monet levottomat nukkujat ovat saaneet apua painopeitosta. Sen hyödyistä on tutkimusnäyttöä niin lapsilla kuin aikuisilla. Ja monilla on muisto mummolan paksun puuvillatäytteisen peiton alla nukkumisesta: uni oli aina makeaa.


Painopeitolla voi nopeuttaa nukahtamista ja auttaa nukkumaan syvää, rauhallista unta. Painopeiton käyttäjät kuvailevat sen helpottavan stressiä ja levottomuutta ja lievittävän ahdistusta.


Mihin painopeiton teho perustuu?


Jotta voisi nukahtaa, pitää olla turvallinen olo. Turvallisuus on ihmisen perustarve, ja tämä tarve pysyy läpi koko elämän.


Jotta uneen voisi rauhoittua, pitää voida luottaa siihen, ettei mikään vaara uhkaa. Autonominen hermostomme reagoi heti, jos jokin pelottaa tai huolestuttaa, ja silloin nukahtaminen on vaikeaa.


Painopeitto aktivoi syväpainetuntoa ja parantaa kehotietoisuutta. Kun olo on turvallinen, mielihyvähormonien erittyminen lisääntyy. Painopeiton alla makaaminen tuntuu kuin halaukselta: silloin voi rentoutua ja päästää irti huolista. Tai kuin olisi vauvan kapalossa, joka tunnetusti auttaa lapsia rauhoittumaan.


Ruotsalaisessa tutkimuksessa vuodelta 2015 todettiin, että painopeiton alla kehon levottomat liikkeet eli kääntyileminen ja pyöriminen vähenivät. Kaksi kolmesta tutkimukseen osallistuneesta nukkui pidempiä rauhallisen unen jaksoja. 85 % piti painopeiton alla nukkumisesta ja 45 % koki, että sen alla nukahtaminen oli helpompaa. Haitallisia sivuvaikutuksia ei esiintynyt.


Tuore tutkimus Uppsalasta kertoo, että painopeiton käyttäminen lisäsi melatoniinin tuotantoa jopa kolmanneksella. Terveillä vapaaehtoisilla koehenkilöillä mitattiin kehon melatoniinitasoa sylkinäytteistä ja unen kestoa Oura-sormuksella. Tutkijat arvelevat, että melatoniinin tuotannon lisääntyminen voi johtua juuri turvallisesta tunteesta, jonka painopeiton alla nukkuminen aiheuttaa. Se välittää aivoille viestiä, että kaikki on hyvin


Kenelle painopeitosta on apua?


Painopeitoista on havaittu olevan apua monille. Painopeittoa kannattaa kokeilla, jos kärsii esimerkiksi unettomuudesta, stressistä, levottomat jalat -oireyhtymästä, aikaerorasituksesta, jännittyneisyydestä, hermostuneisuudesta, ahdistuneisuudesta, paniikkikohtauksista tai ADD- tai ADHD-häiriöstä. Myös Alzheimerin tai Parkinsonin tautia sairastaville saattaa olla apua painopeitosta.


Peitto sopii niin lapsille, aikuisille kuin senioreille.


Painopeittoa ei suositella henkilöille, joilla on hengitys- tai verenkiertoelimistön sairauksia, luunmurtumia, osteoporoosia tai ahtaan paikan kammoa. Myöskään raskaana oleville tai alle 1-vuotiaille lapsille ei suositella painopeiton käyttöä.


Minkä painoinen peitto on sopiva?


On tärkeää, että painopeitto on oikean painoinen. Liian kevyestä peitosta ei ole hyötyä ja liian painava peitto voi tuntua ikävältä.


Peiton painon tulisi olla noin 7–13 % nukkujan painosta. Usein suositellaan 10 % painoista peittoa. Aikuisen peitot ovat yleensä painoltaan 5–10 kiloa.


Miten painopeittoa käytetään?


Painopeiton hyödyt tulevat usein esiin välittömästi. Jos ei ole ennen nukkunut painopeiton alla, voi olla hyvä totutella sen käyttöön asteittain.


Aluksi voi maata peiton alla vaikka vain vartin päivässä: ottaa päivätorkut tai vain lepäillä. Käyttöä voi päivien ja viikkojen kuluessa lisätä tuntiin tai kahteen tuntiin päivällä, kunnes lopulta nukkuu peiton kanssa kokonaisen yön.


Sopiiko painopeitto lapsille?


Uni muuttuu lapsen eri kehitysvaiheissa, ja päivän jännittävät kokemukset tai uusien asioiden oppiminen voivat heijastua myös uneen. Kuitenkin uni on äärettömän tärkeää lapsen kehitykselle, ja siitä huolehtiminen on olennaista lapsen hyvinvoinnin kannalta. Lasten levoton uni tai nukahtamisvaikeudet voivat haitata lapsen oppimiskykyä ja kehitystä. Jos lapsi nukkuu huonosti, sillä on vaikutusta myös koko perheen hyvinvointiin.


Painopeittojen hyötyjä lienee eniten tutkittu nimenomaan erityislapsilla. Jos lapsi kärsii nukahtamisvaikeuksista tai muista unihäiriöistä, painopeitosta voi olla apua öisin. Peittoa käytetään usein myös levottomien lasten rauhoittamiseen päiväunilla, myös päiväkodeissa.


Sopiiko painopeitto senioreille


Painopeitto sopii myös ikäihmisille, jos terveydellisiä esteitä kuten hengitys- tai verenkiertoelinten sairauksia ei ole. Terveille ikäihmisille painopeitto sopii aivan kuten muunkin ikäisille.


Iän karttuessa lisääntyvät myös dementiasairaudet kuten Alzheimerin ja Parkinsonin tauti, jotka aiheuttavat monenlaisia oireita. Ne lisäävät usein turvattomuutta ja hätäisyyttä, koska ajan ja paikan taju dementian myötä heikkenee. Univaikeudet, levottomuus ja ahdistus ovat tavallisia.


Painopeitto antaa vanhukselle tärkeää turvallisuuden tunnetta. Syvätuntoaistimus lisää mielihyvähormonien erittymistä. Peitto voi tuoda muistumia myös lapsuudesta, kun sileäpintaisen, painavan täkin alle oli hyvä nukahtaa.


Kaupallinen yhteistyö:


157 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page