top of page

Alkoholi vie unelta resurssit

Monelle lasi viiniä tai pullo olutta on keino rentoutua silloin, kun päivä on pulkassa ja on hetki omaa aikaa. Miksi se on kuitenkin unelle haitallista?



Yömyssy ei ole hyvä tapa unen kannalta. Kissan nosti pöydälle myös Alko, joka järjesti maaliskuussa aiheesta kiinnostavan webinaarin. Asiantuntijoina olivat työterveyshoitaja ja univalmentaja Veera Mäkitalo Mehiläisestä ja väitöskirjatutkija Heidi Kinnunen Tiedenaisista.


Ensin faktoja työikäisten unesta. Suomalaisten ajankäyttötutkimuksesta selviää, että uni on lyhentynyt nimenomaan työikäisillä. Toisaalta juuri silloin tarvitsemme eniten unta, kun kuormitus on suurimmillaan. Jopa puolet työikäisistä kokee päiväaikaista väsymystä. Uni ei siis ole niin palauttavaa kuin pitäisi.


Työ toki on yksi kuormittava tekijä, mutta muitakin on. Veera Mäkitalo pohti, että vaadimme itseltämme paljon myös vapaa-ajalla: haluamme harrastaa intensiivisesti ja kerätä elämyksiä. Sinänsä positiiviset vapaa-ajan hommat voivat silti nekin lisätä stressiä, jos kaikkea on liikaa.


Sovella omia neuvojasi


Hän muistuttaakin, että myös päivän aikana pitäisi myös muistaa rentoutua, ja etenkin työpäivän jälkeen puuhailla jotain palauttavaa. Eikä pitäisi jättää väliin taukoja, sillä aivot tarvitsevat niitä.


Kun tekee illalla mieli katsoa vielä yksi tv-sarja tai viipyillä somessa, Heidi Kinnunen antaa hyvän neuvon:


”Silloin pitäisi olla vanhempi itselleen eli soveltaa itseensä samoja neuvoja joita antaa lapsilleen!”



Resurssit palautumiseen vai alkoholin polttamiseen?

Kun nauttii alkoholia, se jakautuu välittömästi elimistön vesipitoisiin kudoksiin. Sen jälkeen elimistö alkaa metaboloida eli muokata ja hajottaa alkoholia. Noin 5 % siitä poistuu virtsan kautta, mutta 95 % jää maksan hoidettavaksi.


”Kun elimistö keskittyy alkoholin poistamiseen, se ohjaa palautumiseen tarvittavat resurssit siihen, mikä viivästyttää palauttavan unen alkamista”, Heidi Kinnunen sanoo.


Vaikka määrällisesti nukkuisikin tarpeeksi pitkän yön, unen laatu kärsii alkoholista, ja aamulla olo on väsynyt.


Firstbeat-hyvinvointimittauksiin perustuvasta datasta on tutkittu 4000 henkilön unta ja alkoholinkäyttöä. Tutkimuksen mukaan yksikin annos alkoholia heikentää unen palauttavaa vaikutusta.



Korjaa yksi asia: uni


Moni onkin saanut esimerkiksi älykellon tai -sormuksen avulla kimmokkeen vähentää alkolin käyttöä. Elämänmuutoksissa kannattaa kuitenkin olla realisti. Jos yhtä aikaa päättää laihduttaa, lopettaa alkoholinkäytön ja liikkua paljon enemmän kuin ennen, monen päätöksen yhtäaikainen toteuttaminen harvoin onnistuu.


Jos haaveissa on useampia muutoksia, kannattaa aloittaa yhdestä. Ja silloin kannattaa aloittaa unesta, sillä unen paranemisen myötä jaksaa paremmin myös kiinnittää huomiota ruokavalioon ja lisätä liikuntaa.


”Armollisuutta tarvitaan. Ihminen tarvitsee kymmeniä toistokertoja uusille elämäntavoille”, Veera Mäkitalo sanoo.


Heidi Kinnunen on samoilla linjoilla:


”Unesta ei pitäisi tehdä jälleen yhtä stressaavaa projektia.”


Veera Mäkitalo muistuttaa myös, että unelle kannattaa tehdä suotuisat olosuhteet ja panostaa nukkumismukavuuteen. Esimerkiksi hyvän tyynyn ja tyynyliinan hankinta on sijoitus omaan hyvinvointiin, samoin kehoa riittävästi tukeva patja.


Tallenne Alkon webinaarista löytyy täältä (edellyttää kirjautumisen).







137 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page