• Leeni Peltonen

Ahdistaako maailma yöllä?

Joskus aamuyöllä kaikki maailman murheet hyökkäävät kimppuun. Miksi maailma näyttää niin synkältä silloin? Mitä silloin voi tehdä? Myötätuntoinen katse auttaa, ja sitä kannattaa opetella.




Oletko joskus kokenut sudenhetken? Se on aamuyön synkin hetki, kun maailma näyttää mustalta ja elämä toivottomalta. Mieli on suojaton ahdistavia ajatuksia vastaan, ja ne jäävät helposti kieppumaan loputonta ympyräänsä.


Kun ihmisiltä on kysytty, mitä he miettivät öisin, pienten ja suurten asioiden lista on loputon. Viime aikoina monen mielessä ovat pyörineet korona ja Ukrainan sota, jotka ovatkin heilauttaneet turvallisen maailmamme monin tavoin raiteiltaan. Kolmas, jo pidempään mieltä hallinnut kestohuoli koskee ilmastonmuutosta. Ahdistus siitä ei ota laantuakseen.


Miksi ne nousevat mieleen juuri yöllä? Olenko minä ainoa, joka herää yöllä pohtimaan asioita, joille ei juuri silloin voi tehdä mitään?


En varmaankaan. On luonnollista, että isot muutokset, kriisit ja mullistukset tulevat uniin yöllä ja putkahtavat herätessä mieleen. Mieli prosessoi koko ajan tunteita, kokemuksia ja ajatuksia. Niitä ei voi pysäyttää, vaikka haluaisi, sillä vain osa mielen toiminnasta on tahdonalaista. Huolehtimaan taipuvainen, tunnollinen ihminen on muita alttiimpi murheiden märehtimiseille.


Sain paljon pohdittavaa, kun luin Taina Laanen kirjan Säällisiä ajatuksia – myötätuntoinen katse ja muut ilmastotekoni (Kirjapaja 2022). Jaksa paremmin -podcastissakin vieraillut Taina Laane pohtii kirjassaan rehellisesti ilmastonmuutokseen liittyviä ajatuksia ja tekoja. Megalomaaninen ahdistus ilmastosta pilkkoutuu pienemmiksi tavoitteiksi ja teoiksi.


Siinä auttaa myötätuntoinen katse, jota Taina kouluttajana ja kirjoittajana osaa taitavasti opettaa. Hänen omakohtaiset havaintonsa ilmastoteoista jokapäiväisessä arjessa saavat hymyilemään ja nyökkäilemään: juuri niin, tuolta minustakin tuntuu! Taina Laane on kirjoittanut useita kirjoja ja käsitellyt niissä myös omaa kokemustaan unettomuudesta. Unen lahjoja -kirja ja Lempeästi uneen -CD sopivatkin erityisen hyvin univaikeuksista kärsiville.


Yöllä ainakin minua vaivaavat usein juuri vaativat ajatukset: itse kehittämäni paineet siitä, mihin pitäisi pystyä ja mistä kaikesta pitäisi selvitä. Kun sellaiset ajatukset vellovat mielessä, ei nukahtaminen onnistu.


Mitä tehdä yöllä, jos päätyy tällaisiin syövereihin? Itsensä rauhoittamiseen on monia keinoja. Monet saavat apua hengitysharjoituksista: kun keho rentoutuu, myös mielen ylikierrokset rauhoittuvat. Mitä enemmän yrittää nukkua, sitä varmemmin uni karkaa. Siksi on hyvä suunnata ajatukset muuhun kuin nukkumiseen ja lukea vaikka kirjaa. Voi tehdä olonsa mukavaksi ja ajatella, että jos ei uni tänä yönä tule, niin sitten lepään tässä lämpimän peiton alla kaikessa rauhassa.


Itsemyötätunto on tärkeä taito, ja sen aloittaminen ei ole koskaan liian myöhäistä. Mielensä kykyä myötätuntoon voi harjoittaa kaiken ikäisenä ja kaikissa elämän käänteissä. Itsemyötätunto auttaa jaksamaan kaikkein synkimpänäkin yönä, ja se auttaa heräämään aamun kauneuteen ja elämän ihmeeseen. Saa olla myös väsynyt, ja saa toivoa, että seuraavana yönä nukkuu taas paremmin.



191 views0 comments

Recent Posts

See All