• Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

Viikon
artikkeli:

Image by Keenan Constance

Hoida kipua, hoida unta

Herättääkö kipu sinut yöllä? Jos selkää tai hartioita jomottaa, on vaikeaa nukkua hyvin. Kipujen kierre voi yöllä myös pahentua, jos huono nukkuma-asento pahentaa lihasjumeja ja haittaa verenkiertoa. 

_edited.jpg

Jaksa paremmin

sunnuntaina
nelosella klo 10

Univieraana
Emma kimiläinen

suplalogo.jpeg

UNI JA ASENNE

Onko uni sinulle suoritus? Vai ihana lahja, jonka saat joka yö? Omalla asenteellaan voi vaikuttaa valtavan paljon siihen, miten nukkuu. Jaksa paremmin -podcastin vieraana on kirjailija, kouluttaja Taina Laane. Hän kärsi itse aiemmin unettomuudesta, mutta nukkuu nyt hyvin.

Kuuntele ilmaiseksi Suplasta.

PODCAST  NUKKUMISESTA.

JaksaParemmin_Color_teksti_valkoinen.png

LEENI PELTONEN JA TYTTI JUNNA

Image-1_edited.jpg

”Univaje koettelee kognitiivisia kykyjä: muistikapasiteetti pienenee, sosiaaliset taidot heikkenevät ja kaikki suoriutuminen kärsii.”

Arianna Huffington, Univallankumous 2018

unikulma-hotelli-299_edited.jpg

Mainos

Mainos

Nuku tästä lähtien

yösi hyvin!

Paras mahdollinen uni alkaa päätöksestä selvittää parhaat edellytykset nukkumiselle.

Varaa aika ilmaiseen UnikLab-mittaukseen!

Miksi varata aika? Teemme kaikille asiakkaillemme ilmaisen unianalyysin ja UnikLab-mittauksen, tämä vie aikaa puolisen tuntia. Ajan varaamalla asiantuntijamme on paikalla juuri teitä varten, eikä myymälässä tarvitse odottaa. Pariskunnalle riittää yksi varattu aika.

Unikulma_Logo_RGB_Valkoinen.png

Nuku paremmin –

näin löydät hyvät unenlahjat!

 

 

Kaipaatko apua parempaan uneen? Tältä sivustolta löydät parhaiden asiantuntijoiden neuvot unen ja palautumisen kysymyksiin. Saat myös vertaistukea ja vinkkejä, miten saat paremmin unen päästä kiinni.

Yhteistyössä

Unikulma_Logo_RGB_Sininen.png
uniliitto-logo-01-01.png

Uni ja unettomuus

(Otava 2022) tarkastelee unen monia eri puolia ennakkoluulottomasti.

Näyttökuva 2022-1-12 kello 9.44.01.png
Nimetön suunn.malli (6).png
uniliitto-logo-01-01.png

Uniliitto ry on Suomessa toimivien uniyhdistysten kattojärjestö.

Tarjoamme unihäiriöistä kärsiville apua, tukea ja tietoa sekä edistämme edunvalvonnan kautta julkisten palvelurakenteiden kehittämistä ja tasavertaista saavutettavuutta. Toimintamme tarkoituksena on lisäksi edistää yleistä tietoisuutta nukkumisen ja vireystason vaikutuksesta elämänlaatuun sekä henkiseen ja fyysiseen toimintakykyyn.

Uniliitto on perustettu maaliskuussa 1999 ja sen ovat perustaneet uniongelmista ja unihäiriöistä kärsivien potilasyhdistykset yhteiseksi kattojärjestökseen. Lue lisää!

Uniliitto ry

 Tilaa uutiskirje ja saat hyvän olon vinkit ensimmäisenä.

Kiitos tilauksesta!

Liiallinen tunnollisuus, huolehtiminen ja asioiden pohtiminen ja torjuminen aiheuttavat ylivireyttä, joka on usein unettomuuden taustalla.”

Kajaste–Markkula Hyvää yötä, apua univaikeuksiin, 2015

LIIKUNTA

Kun uni vähenee neljään tuntiin yössä tai sen alle, suorituskyky laskee romahdusmaisesti.

Tarja Stenberg: Hyvää yötä – kohti parempaa unta. Edita 2007.

Mainos

Yhteistyössä

logo-1-320.png

Yhteistyössä Puhti

Jaksa paremmin -testipakettiin on koottu terveyteen ja jaksamiseen liittyviä testejä. Laboratoriotestit ovat hyvä tapa selvittää, miten oma keho voi ja mihin terveyden ylläpito kannattaa suunnata. Testipaketissa on mukana perusterveyden kannalta tärkeitä mittareita, kuten verensokeri- ja kolesteroliarvot, täydellinen verenkuva, tulehdusarvo herkkä CRP, varastorauta ferritiini, kilpirauhasen toimintaa heijasteleva tutkimus TSH sekä D-, B12- ja B9-vitamiinit (folaatti). 

 

Toimi näin:

 

  1. Lisää testipaketti www.puhti.fi/tuote/jaksa-paremmin/ ostoskoriin ja tee tilaus.

  2. Tilauksen jälkeen saat ohjeet näytteenottoon.

  3. Näytteenotto Mehiläisen yli 75 toimipisteessä 50 eri paikkakunnalla. Suuri osa laboratorioista palvelee myös ilman ajanvarausta. Näytteenotto vie vain muutaman minuutin. 

  4. Tulokset saat Oma Puhti -palveluun yleensä jo heti seuraavana arkipäivänä. Puhdin tulosraportti on selkeä ja helppolukuinen. Näet raportilta, ovatko tuloksesi viitearvojen sisällä. Opit myös, mitä eri arvot tarkoittavat ja miten niihin voi vaikuttaa esimerkiksi elintavoilla!

 

Lue lisää ja tilaa testi!

Hyvinvointia lautasella – syö hyvin ja jaksa paremmin!

 

 

Kaipaatko selkeitä ohjeita syömiseen? Hyvän ruokavalion koostaminen ei ole vaikeaa, kun siihen on asiantuntevat ja järkevät ohjeet. Näiltä sivuilta löydät ohjeita ja ideoita tasapainoisen, terveellisen ja herkullisen ruuan äärelle.

Leeni.jpg

Päätoimittaja

Leeni Peltonen

Journalisti, viestintäyrittäjä ja tietokirjailija

Leeni Peltonen tunnetaan paremman unen positiivisena sanansaattajana. 

+358400 702 527

leeni.peltonen@jaksaparemmin.fi

DSC02846-2_edited.jpg

Nina Kuulas

Jaksa paremmin -ohjelman

juontajana toimii 

Nina Kuulas.

Squinty smiley

Yhteistyöt

ja kyselyt