Mikä unta voi häiritä?Mikä unta voi häiritä?
00:00 / 01:04

Mikä unta voi häiritä?

Uni on ihmiselle elintärkeää. Miksi se kuitenkin häiriintyy niin helposti?  Miksi emme voisi kaikki nukkua kuin tukki, kun uni on terveydelle niin välttämätöntä?


Uni on monimutkainen järjestelmä ja samalla herkkä monille häiriöille. Untasi säätelevät sekä elimistön sisäiset että ulkoiset tekijät. Evoluution näkökulmasta ihmisen herkkäunisuus on ollut arvokas ominaisuus: herkästi heräävät ”leijonavahdit” ovat pitäneet huolta koko yhteisön turvallisuudesta.


Nykyelämässä unta voivat häiritä monenlaiset sisäiset ja ulkoiset ”leijonat”:


  •  ahdistuneisuus

  •  stressi

  • masennus

  • ihmissuhdehuolet

  • työpaineet

  • ikääntyminen (tuo muutoksia normaaliinkin uneen – Lue lisää otsikolla Ikä muuttaa unta

  • vääränlaiset ravintotottumukset, ylipaino

  • liikunnan puute

  • ylivireystila

  • kiire

  • aikaerorasitus, siirtynyt unirytmi

  • kahvi ja muut piristeet

  • alkoholi

  • lääkkeet

  • kivut ja sairaudet

  • painajaiset

  • melu

  • valo – luonnonvalo kesäisin, ”valosaaste” ja digilaitteet.

Unta häiritseviä tekijöitä on siis joka puolella. Mitkä tekijät häiritsevät sinua eniten? Voisiko kyse olla vääränlaisesta vuorokausirytmistä, stressistä tai elämäntavoista?


Unihäiriön taustalla voi olla myös muita sairauksia, sekä syitä, joita ei elämäntapoja muuttamalla pysty korjaamaan. Silloin tarvitaan avuksi terveydenhuollon ammattilaisia. Uni on yksi hyvinvoinnin kulmakivistä, joten sen häiriöt kannattaa ilman muuta ottaa puheeksi lääkärissä.


Joka toisella lääkärikäynnillä puhutaan jo uniongelmista, kertovat ammattilaislähteet. Mutta usein uni otetaan puheeksi vain sivulauseessa, jopa ovella, kun ollaan jo lähdössä pois. Ai niin, minulla on myös vaikeuksia nukkua, saisinko siihen jotain lääkettä?


Oikeasti unihäiriön selvittelyyn menee aikaa, jos asia hoidetaan kunnolla. Varaa siis tälle aiheelle ihan oma vastaanottoaika lääkäriltä tai sairaanhoitajalta, joka on perehtynyt unihäiriöihin. Kun puhutaan unesta, on syytä puhua hyvin monesta muustakin elämänalueesta, jotta juurisyihin päästään kiinni. Sitten voi alkaa parantuminen!

 

Uusin julkaisu on aina ylimpänä.  Jos olet vasta liittynyt mukaan,  järjestä vanhin ensin!

arrow&v

VIIKKO

9

Image-empty-state.png

Unen ei tarvitse olla täydellistä

VIIKKO

9

Image-empty-state.png

Miten rauhoitan pelkokeskuksen?

VIIKKO

9

Image-empty-state.png

Unettoman yö on pitkä

VIIKKO

9

Image-empty-state.png

Vaivaako sinua unistressi?

VIIKKO

8

Image-empty-state.png

Ikä muuttaa unta

VIIKKO

8

Image-empty-state.png

Uni ja evoluutio

Tilaa uutiskirje ja saat hyvän olon vinkit ensimmäisenä.

Kiitos tilauksesta!

Yhteistyössä:

unikulma.png