JaksaParemmin_Color_teksti_edited.png
Hellitä hetkeksi!Hellitä hetkeksi!
00:00 / 01:04

Hellitä hetkeksi!

Unettomat ovat usein itselleen vaativia. Sinänsä hyvä ominaisuus voi kääntyä itseään vastaan.

Paremman unen löytämiseksi saatat joutua pohtimaan uudelleen ajatuksiasi ja asenteitasi.


Ainakin osaa unettomista yhdistää usein tietynlainen luonne. He ovat kovia huolehtimaan, tunnollisia ja aikaansaavia ihmisiä. Nämä sinänsä hyvin positiiviset ominaisuudet voivat kuitenkin johtaa käyttäytymis- ja ajattelumalleihin, joista muodostuu raskas taakka kantajalleen.


Aloitatko usein lauseen (puhuttuna tai vain ajateltuna) ”minun pitäisi”, ”on pakko”, ”en saa” tai ”en pysty”? Onko sinun vaikeaa muistaa levätä tai sanoa ei työtehtäville tai velvollisuuksille?


Yhä pidempi työpäivä?


Korkean vaatimustason ihmiselle on tyypillistä lisätä kierroksia, kun jokin asia ei mene niin kuin pitäisi. Jos työhön liittyvä stressi aiheuttaa unihäiriöitä, itselleen vaativa ihminen tekee yhä lisää töitä ja pidempää työpäivää sen sijaan, että lepäisi ja rentoutuisi. Tämä voi pahimmillaan johtaa vakavaan loppuunpalamiseen.


Vaatimukset työn laadun ja määrän suhteen voivat siis kummuta vaatimuksista, joita asetat itsellesi, mutta toki myös esimiehen ja työyhteisön taholta tulevista paineista.


Opettele puhumaan itsellesi toisin


Tunnistatko itsessäsi vaativan äänen, joka jatkuvasti ehdottaa, että sinun pitäisi pystyä parempaan? Että et taaskaan ollut niin hyvä kuin olisi pitänyt? Että toiset varmasti ovat tässäkin asiassa parempia?

Mieti, mistä tuollainen ajattelu kumpuaa? Totuitko lapsena kuulemaan, ettet ole riittävän hyvä? Voisitko opetella ajattelemaan toisin?


Opettele tunnistamaan hetket, jolloin sisäinen vaatimustasosi on kohtuuton. Riittäisikö vähän vähempi? Voisitko hyväksyä itsesi epätäydellisenä – sillä sellaisiahan me kaikki olemme?


Unettomuuden kohdalla tällainen itsensä hyväksyminen tarkoittaa, ettei vaadi nukkumiseltaankaan täydellisyyttä. Joskus nukkuu vähän huonommin, mutta se ei ole maailmanloppu. Usein se, että lakkaa tavoittelemasta täydellistä unta, helpottaa uneen liittyvää stressiä.


Seuraavassa muutamia kysymyksiä, joita haastan sinut pohtimaan:


  • ·Aloitatko usein puheen itsellesi tai muille ”minun on pakko” tai ”minun pitäisi”?

  • Ajatteletko usein: ”Miksi minun pitää hoitaa kaikki?” Niin, pitääkö? Voisitko pyytää apua tai tinkiä jossain kohtaa vaatimuksista, jotka ainakin osaksi ovat omiasi?

  • Tavoitteletko täydellisyyttä työpaikalla, kotona tai harrastuksissa?

  • Onko sinun vaikeaa sanoa ei työtehtäville tai velvollisuuksille?

  • Pohdi, kuka oikeastaan asettaa vaatimukset sinulle? Voisitko hellittää vähän?

  • Tunnistatko tällaista sisäistä puhetta? Vaativat ajatukset voivat liittyä työhön, perheeseen, harrastuksiin tai ystävyyssuhteisiin. Voisitko opetella antamaan itsellesi hiukan armoa, vaatia vähemmän täydellistä?

  • Voisitko ajatella, että uneltakaan ei tarvitse vaatia täydellisyyttä?

  • Täydellisen unen tavoittelu johtaa usein vain stressiin, joka haittaa nukkumista. On luonnollista, että unen määrä ja laatu vaihtelevat. Sen hyväksyminen auttaa yleensä nukkumaan paremmin!

 
etusivun-logo-2.png

Uusin julkaisu on aina ylimpänä.  Jos olet vasta liittynyt mukaan,  järjestä vanhin ensin!

arrow&v

VIIKKO

6

Image-empty-state.png

Hellitä hetkeksi!

VIIKKO

6

Image-empty-state.png

Työpäivä pakettiin

VIIKKO

6

Image-empty-state.png

Ahdistaako sinuakin sunnuntai-iltana?

VIIKKO

6

Image-empty-state.png

Epäsäännöllinen työ haastaa unirutiineja

VIIKKO

6

Image-empty-state.png

Vuorotyö väsyttää

Tilaa uutiskirje ja saat hyvän olon vinkit ensimmäisenä.

Kiitos tilauksesta!

Yhteistyössä:

unikulma.png