Uusi ilmiö: valvominen on kapinaa

Kapina tai kosto. Näillä termeillä on kuvattu ilmiötä, joka liittyy kiireiseen päivään ja liian myöhään venyvään iltaan. Nipistätkö sinäkin omaa aikaa unitunneista, koska et muulloin saa sitä? Oletko joskus kokenut tämän: päivä on niin täynnä velvollisuuksia ja aikatauluja, että siihen ei tunnu mahtuvan yhtään niin sanottua omaa aikaa. Työ, perhe ja muut aikasyöpöt vievät koko päivän aamusta iltaan. Vasta nukkumaan käydessä on aikaa omille ajatuksille ja toiveille. Niinpä sitten tulee roikuttua kännykällä tutkimassa, mitä kavereille kuuluu, ja katsottua vielä yksi jakso omaa lempisarjaa. Vaikka tietää, että pitäisi käydä nukkumaan, ei ole helppoa irrottautua koukuttavasta ruudusta. Ilmiölle on annettu nimi kostovalvominen (revenge bedtime procrastination), vaikka käännös on vähän kömpelö. Revanssista on siis kysymys: hyvitykseksi siitä, että päiväajan aikatauluihin on niin vähän omaa valtaa, moni ottaa väkisin pienen vapauden hetken iltaisin – vaikka tietää, että olisi viisaampaa jo käydä nukkumaan. Aiheesta on kirjoitettu yhdysvaltalaisissa medioissa, ja Suomessa sitä käsitteli hiljattain Me Naiset. Ilmiö sinänsä ei ole uusi: kiireisessä elämänvaiheessa kuten vaikkapa ruuhkavuosien aikana omaa aikaa ei oikeasti aina löydy muulloin kuin keskellä yötä. Nyt siitä on alettu puhua erityisesti alle nelikymppisten eli milleniaalien ja z-sukupolven yhteydessä. Työelämän ja vapaa-ajan rajat ovat höltyneet, ja etenkin kunnianhimoiset suorittajat kärsivät yleisesti univaikeuksista. On oma valinta, roikkuuko kännykällä yli oman ihanteellisen nukkuma-ajan vai käyttääkö nuo alkuyön tunnit nukkumiseen. Toisaalta esimerkiksi aamuyön tahattomat heräilyt voivat johtua siitä, että päiväaikaisia ajatuksia ja tunteita ei kerta kaikkiaan ehdi käsitellä aiemmin. Ne pulpahtavat helposti mieleen aamuyöstä. Silloin myös monet huolet ja ahdistukset nousevat helposti pintaan. Me kaikki kuitenkin tiedämme, miten tärkeää on nukkua riittävän paljon ja riittävän laadukasta unta. Oma toimintakyky ja mieliala kärsivät taatusti, jos jatkuvasti nukkuu liian vähän. Mitä siis voi tehdä, ettei päätyisi tällaiseen kosto- tai kapinavalvomiseen? 1) Tarkista kalenterisi. Onko se tupaten täynnä kaikkea? Onko kaikki se ihan oikeasti välttämätöntä – vai voisitko löytää velvollisuuksien välistä pieniä hetkiä omaan palautumiseen ja rentoutumiseen? Jo kymmenen minuutin tauot kesken kiireisen työpäivän helpottavat palautumista. 2) Opettele sanomaan ei. Jos aina suostut kaikkiin pyyntöihin, et enää hallitse omaa ajankäyttöäsi. Mukavatkin tapaamiset ja tekemiset kuormittavat, jos niitä on liikaa. Ja lisäksi jotkut ihmiset enemmän imevät kuin antavat energiaa. 3) Arvosta untasi. Paras tapa pitää huolta itsestäsi ja nauttia elämästä on antaa riittävästi aikaa levolle. Yöuni on kolmasosa elämästä, ja siihen on syynsä: tarvitsemme tuon ajan päivän rasituksista elpymiseen. Supermiehiä ja -naisia ei oikeasti ole olemassa – jos olet rehellinen itsellesi, tiedät, ettet liian lyhyen yön jälkeen ole parhaimmillasi. 4) Älä sitkuttele, vaan tee se nyt: ala tietoisesti antaa riittävästi aikaa unelle. Se kannattaa!

Uusi ilmiö: valvominen on kapinaa