top of page

Joka kolmas ajaa liian väsyneenä

Joka kolmas kuljettaja on vuoden sisään ajanut autoa niin väsyneenä, että siitä on aiheutunut riskejä. Läheltä piti -tilanteet, torkahdus rattiin ja hölmöt virheet ovat yleisiä väsymyksen vuoksi. Joka viidennen kuolonkolarin taustalla on väsymys. Liikenneturvan tuoreen kyselyn tulokset ovat karuja: jopa kolmannes kuljettajista ajaa niin väsyneenä, että itsekin tunnistaa olevansa riski liikenteessä. Väsymys on niin tavallista, että sitä ei riittävästi oteta huomioon, kun lähdetään autoilemaan. Väsymys voi johtua monesta syystä: esimerkiksi monet sairaudet ja toisaalta lääkkeet aiheuttavat väsymystä. Useimmin väsymys johtuu kuitenkin siitä, ettei ole nukuttu riittävästi tai uni ei ole ollut tarpeeksi palauttavaa. Liian lyhyet tai huonolaatuiset yöunet eivät virkistä tarpeeksi, ja päivällä väsyttää. Sisäinen kellomme toimii myös ajaessa. Etenkin raskaan lounaan jälkeen vireystila notkahtaa myös keskellä päivää. Kaikkein pahinta väsymys on aamuyöstä. Väsymysonnettomuudet ovatkin yleisimpiä yön pikkutunneilla ja varttuneemmilla kuljettajilla alkuiltapäivästä, jolloin vireystila useimmiten hieman laskee . Pitkät ajomatkat turruttavat, ja pitkään jatkuneeseen väsymykseen voi myös tottua niin, ettei sitä itse tunnista. Puhutaan ”maantiehypnoosista”: ajatukset vaeltavat, ja vireystila laskee. Yhdistettynä väsymykseen tämä on vakava riski liikenteessä. Kuljettaja voi jopa vaipua mikrouneen ajon aikana: torkahdus voi kestää muutamia sekunteja tai jopa minuutin. Tänä aikana voi tapahtua mitä vain. Väsymystä voi torjua vain nukkumalla Kun auton ratissa joutuu sinnittelemään, on väsymys jo merkittävästi alentanut toimintakykyä. Väsymys hidastaa reaktiokykyä. Pelkkä vireystilan lasku saa tekemään havainto- ja ajovirheitä. Reaktioaika hidastuu, ja esimerkiksi peräänajojen riski kasvaa. ”Vaikka henkilö olisi – tai kokisi olevansa – kuinka taitava, satojen tuhansien ajokilometrien kokemuksella kyllästetty kuljettaja, ajotaidot eivät kompensoi heikentynyttä ajokuntoa. Väsymystä voi torjua vain nukkumalla, pelkkä tahdonvoima ei riitä väsymyksen selättämiseen”, Liikenneturvan suunnittelija Mia Nyholm sanoo tiedotteessa. Ajoterveys oli keskeisenä aiheena myös hiljattain pidetyillä Unilääketieteen päivillä. Joka viidennen kuolemaan johtaneen kolarin taustalla on arvioitu olevan kuljettajan väsymys. Erityisesti nuorilla miehillä liian vähäinen uni ja yöaikaan liikkuminen kasvattavat riskiä. Ajoterveyden arviointi on usein haastavaa, sillä siihen vaikuttaa niin moni tekijä. Esimerkiksi sydän- ja verisuonisairaudet, diabetes, uniapnea, masennus ja päihteet ovat merkittäviä riskejä liikenteessä. Viime aikoina onkin perustettu moniammatillisia ajopoliklinikoita, joissa arvioidaan esimerkiksi ammattikuskien ajokuntoa. Virkeänä työntekijöillä on paremmat edellytykset toimia turvallisemmin ja tehdä tuloksellisempaa työtä. Siksi työnantajan kannattaa panostaa työntekijöidensä vireyttä lisääviin toimiin, Liikenneturvasta todetaan. Liikenneturvan viisi vinkkiä:
1. Varmistu riittävän pitkistä yöunista ennen ajomatkoja. 2. Valitse auton sijasta vaihtoehtoinen kulkutapa tai siirrä matkaa, jos väsymys painaa. 3. Muista pitää taukoja! Ota stopit huomioon jo matkaa suunnitellessasi. 4. Jaa pitkä ajo useammalle päivämatkalle. Kimppakyydeissä kannattaa vaihtaa välillä kuljettajaa. 5. Vältä raskaita aterioita ja pienintäkin alkoholitilkkaa.

Joka kolmas ajaa liian väsyneenä
bottom of page