Itsehoitoa unettomalle

Kirja: Heli Järnefelt: Hyvän unen avaimet – opas unettomuuden itsehoitoon. Duodecim 2021. Unettomuudesta löytyy tietoa pilvin pimein, eikä sen laadusta voi aina olla täyttä varmuutta. Suomalaisten unitutkijoiden kunniaksi on sanottava, että he julkaisevat varsin paljon kansantajuista, tutkimuksiin perustuvaa ja pätevää tietoa. Yksi pitkän linjan vaikuttajista myös kliinisessä työssä on erikoispsykologi Heli Järnefelt. Hän on väitellyt unettomuuden lääkkeettömästä hoidosta ja tehnyt paljon työtä myös vuorotyöntekijöiden nukkumisen parantamiseksi. Järnefeltin hiljattain ilmestynyt Hyvä unen avaimet -teos on seikkaperäinen tietoisku unettomalle. Sen tiheä teksti sisältää kaiken tarvittavan unettomuuden itsehoitoon. Se toimii varmasti myös apuvälineenä hoitoalan ammattilaisten pitämässä unikoulussa. Materiaali on jaoteltu viiteen itsehoitoviikkoon. Tarjolla on tietoa ja tukea muun muassa elämäntapojen muutokseen, rentoutumiseen ja mielen rauhoittamiseen sekä runsaasti harjoituksia ja käytännön vinkkejä. Kirjan kahlaamiseen kannattaa käyttää aikaa, ehkä juuri tuo viisi viikkoa, sillä se on pienestä koostaan huolimatta tiivis paketti. Sen esittelemät käytännöt ja harjoitukset sisältävät kuitenkin olennaisen tiedon siitä, mitä unettomien lääkkeetön hoito on. Kaikille ei riitä, että lukee kirjan, mutta siitä on joka tapauksessa apua oman nukkumisen ymmärtämiseen.

Itsehoitoa unettomalle