Iltapala rauhoittaa uneen

Mitä kannattaa syödä ja juoda illalla, jotta nukkuisi mahdollisimman hyvin? Nukkumaan ei kannata käydä nälkäisenä, sillä näläntunne herättää helposti yöllä. Liian täydellä mahallakaan ei uni tahdo olla rauhallista. Kaikkein pahimpia unen häiritsijöitä ovat juomat. Kofeiinipitoiset juomat virkistävät, joten niiden nauttiminen on paras jättää aamuun ja päivään. Joillekin sopii viimeisen kahvikupillisen ajankohdaksi iltapäivä, toisille kello 17. Alkoholi häiritsee unta, joten yömyssyn ottaminen illalla ei ole hyvä idea. Alkoholi pitää yllä kehon stressitilaa ja aiheuttaa helposti levottoman olon. Se myös heikentää unen palauttavaa vaikutusta. Mitä söisin illalla? Iltapalaa tarvitaan sen mukaan, mitä muuta syödään päivän aikana. Jos päivällinen nautitaan suhteellisen aikaisin, pikku iltapala on paikallaan myös aikuiselle. Jos taas syö päivällisen iltakahdeksalta, tuskin tarvitsee iltapalaa. On tutkittu esimerkiksi tryptofaani-aminohappoa sisältävien ruokien syömistä illalla, sillä tryptofaania tarvitaan elimistössä serotoniinin ja melatoniinin muodostukseen. Nämä hormonit rauhoittavat kehoa ja edistävät unta. Myös tiettyjen vitamiinien ja kivennäisaineiden vaikutuksia on tutkittu, mutta tulokset eivät ole vakuuttavia. Monipuolisuus onkin valttia myös iltapalalla. Maitoon tai soijamaitoon keitetty puuro marjojen kanssa maistuu iltapalana lapsille ja aikuisille. Jogurttiin, viiliin, rahkaan tai niiden kasvivaihtoehtoihin, ”gurtteihin”, voi pilkkoa hedelmiä ja lisätä pari lusikallista mysliä tai murentaa muutaman saksanpähkinän. Jos nauttii iltateetä, sen kaveriksi sopii rukiinen pikku voileipä, sen päällä juustoa tai hummusta ja vihanneksia. Herkkua on myös pähkinävoilla sivelty ja banaaniviipaleilla koristettu täysjyväpaahtoleipä. Mitä joisin illalla? Nesteen määrä on hyvä pitää illalla kohtuullisena, ettei tarvitse herätä vessaan yöllä. Kupillisen voi kuitenkin nauttia tunti, pari ennen nukkumaanmenoa. Musta ja vihreä tee piristävät, joten iltateeksi voi hauduttaa yrttijuoman. Myös vanha kunnon hopeatee eli kuuma vesi hunajalla ja maidolla maustettuna sopii iltaan. Kamomilla, lehmuksenkukka, sitruunamelissa, laventeli, minttu, ruusu, fenkoli ja jasmiini mainitaan monessa lähteessä rauhoittavina teeyrtteinä. Valmiita sekoituksia on paljon saatavilla. Jos syö illalla melko myöhään ja nauttii aterialla viiniä, kannattaa pysyä kohtuudessa. Varsinkin iän karttuessa moni on huomannut, että on paras tyytyä yhteen lasilliseen viiniä illallisella, jos aikoo nukkua kunnolla. Myös saunaoluen moni on vaihtanut alkoholittomaan vaihtoehtoon. Soili Soisalo, tietokirjailija, ravitsemusasiantuntija

Iltapala rauhoittaa uneen