Tervetuloa Unioppaan verkkovalmennukseen!

Tänään alkaa matkasi kohti parempaa unta! Uniopas on koko ajan mukanasi: annamme sinulle tukea ja vinkkejä, joiden avulla opit nukkumaan paremmin. Olen Leeni Peltonen ja toimin oppaanasi tällä matkalla. Olen Unioppaan perustaja, toimittaja ja tietokirjailija ja ennen kaikkea entinen uneton, jonka ei enää tarvitse pelätä yötä.


On hienoa, että olet päättänyt alkaa tietoisesti parantaa unesi laatua ja tutustua Unioppaaseen. Perustin Unioppaan, koska halusin auttaa muita huonosti nukkuvia. Oma tarinani toimii varmasti sinullekin kannustavana oppaana: on ihan mahdollista oppia nukkumaan, vaikka olisikin kohdannut ajoittaisia vaikeuksia. (Kerron tarkemmin omista kokemuksistani otsikolla Leenin tarina.) Joskus kyse on melko pienistä oivalluksista ja muutoksista, joita täytyy tehdä, jotta unelle löytyisi parhaat mahdolliset olosuhteet.


Pääset pian opettelemaan uusia, unta parantavia tapoja. Ensin kuitenkin muutama sana siitä, mitä tulevien viikkojen ja kuukausien aikana on luvassa.


Mikä minua auttaa?


Unesta puhutaan nykyisin paljon, ja moni kärsii riittämättömästä unesta. Yhtä viisastenkiveä hyvän unen takaamiseksi ei valitettavasti ole olemassa, mutta unen hyväksi voi tehdä paljonkin. Jos sinulla on vaikeuksia nukkua tarpeeksi tai et nuku riittävän hyvin, jotain siis kannattaa tehdä. Mutta mitä? Olet varmasti jo aiemmin törmännyt jos jonkinlaisiin neuvoihin. Vaikka tuntuisi, että olet jo kokeillut kaikkea, ei kannata lannistua.


Olemme tähän valmennukseen koonneet parhaat, suomalaisten asiantuntijoiden ohjeet, jotka oikeasti toimivat. Emme markkinoi humpuukia, emmekä lupaa hyvän unen löytyvän purkista. Paremman unen lääkkeettömiä keinoja sen sijaan neuvomme useita.


Näin Uniopas toimii


1)  Kun tilaat jaksaparemmin.fi:n uutiskirjeen, saat aina sähköpostiisi muistutuksen uusista Unioppaan sisällöistä. Tilaa uutiskirje sivun alalaidasta.

2)  Tälle sivustolle ilmestyy joka viikko luettavaa, sekä tietoa että omiin pohdintoihin johdattelevia tekstejä.

3)  Saat paljon myös tehtäviä ja harjoituksia.

4)  Voit täyttää myös unipäiväkirjaa, joka julkaistaan viikolla 2. Unipäiväkirja on yksi apukeinosi unen seurantaan.

5)  Sivuilla julkaistaan myös äänitteitä, kuten rentoutusharjoituksia.


Tervetuloa mukaan! Matkasi kohti parempaa unta voi alkaa!


Pari tärkeää vinkkiä


 Älä jätä lukemista myöhäisiltaan.

Voit opiskella uniasioita milloin vain, mutta ei kannata jättää tekstien lukemista viimeiseen hetkeen juuri ennen nukkumaanmenoa. On nimittäin todettu, että uniasioiden liiallinen pohtiminen ja oman unen murehtiminen voivat jopa lisätä stressiä ja siten pahentaa nukkumisongelmia.

Lue siis tekstit mieluummin aamulla, päivällä tai alkuillasta.

Äänitteissämme on rentoutus- tai hengitysharjoituksia, joita voit tehdä milloin vain, myös juuri ennen nukkumaanmenoa.


Tehtäviä ja pohdintaa


Saat välillä myös tehtäviä, jotka liittyvät oman unesi seuraamiseen tai parempien unitapojen oppimiseen. Ne kannattaa tehdä neuvojen mukaan. Voit kirjata tehtävien herättämät ajatukset vaikka vihkoon, päiväkirjaan tai tietokoneen tai puhelimen muistiin.


On usein muutettava joitakin asioita elämässään – ei välttämättä isoja – jotta saisi nukuttua paremmin. Ja juuri sitä olemme nyt yhdessä tekemässä. Saat siihen paljon tukea ja kannustusta!


Älä syytä itseäsi


Tässä oli ensimmäisen päivän tekstiosuus. Nyt nukumme yön yli, sen verran kuin se juuri nyt on mahdollista. Jos uni jää lyhyeksi, muista, että et ole ainoa, joka valvoo. Uniasiat vaivaavat useampaa kuin joka kolmatta suomalaista.


Älä syytä itseäsi huonosta unesta! Uni on herkkä asia, ja se häiriintyy helposti. Olet päättänyt parantaa unitaitojasi, ja sillä tiellä jatkamme päivä päivältä.

 
arrow&v

VIIKKO

7

Viikon 7 sisällöt ilmestyvät 20.4.

VIIKKO

6

Hellitä hetkeksi!

VIIKKO

6

Työpäivä pakettiin

VIIKKO

6

Ahdistaako sinuakin sunnuntai-iltana?

VIIKKO

6

Epäsäännöllinen työ haastaa unirutiineja

VIIKKO

6

Vuorotyö väsyttää

Tilaa uutiskirje ja saat hyvän olon vinkit ensimmäisenä.

Yhteistyössä:

unikulma.png