Täytä unipäiväkirjaa!Täytä unipäiväkirjaa!
00:00 / 01:04

Täytä unipäiväkirjaa!

Oletko koskaan täyttänyt unipäiväkirjaa? Nyt kannattaa kokeilla. Sen avulla voit tehdä havaintoja unesi määrästä ja laadusta. Voit tulostaa unipäiväkirjan – uuden kuvan vaikka joka viikko!


Täytä unipäiväkirja aamuisin, kun kulunut yö on vielä tuoreessa muistissa.


  • Kellonaikojen ei tarvitse olla minuutintarkkoja eikä niitä tarvitse vahtia kellosta: oma noin-arvio riittää.

  • Jos käytät jotakin unta mittaavaa laitetta (aktivisuusranneke, puhelinsovellus tai unianturi), voit hyödyntää myös sen tietoja.

  • Merkitse omiin havaintoihin sellaisia asioita, joiden arvelet voivan vaikuttaa uneesi.

  • Merkitse myös alkoholiannokset ja unilääkkeet.


Auttaako seuranta?


Millaisia ajatuksia unipäiväkirja sinussa herättää? Entä miltä tuntuu seurata unen laatua esimerkiksi älykellon tai aktiivisuusrannekkeen avulla? Onko omaa unta kiinnostavaa seurata, vai herättääkö se ahdistusta?


Lue lisää älyteknologian käytöstä unen seurannassa otsikolla Kannattaako unta mitata?


Unta on hyvä seurata unipäiväkirja avulla jonkin aikaa, esimerkiksi pari viikkoa, jolloin oma unirytmi ja unen mahdolliset haasteet tulevat jo yleensä ilmi. Sitten seuranannan voi joksikin aikaa unohtaa ja keskittyä parantamaan niitä asioita, joille voi itse tehdä jotain.


Jos koet, että unen seuranta motivoi sinua tekemään hyviä päätöksiä esimerkiksi liikunnasta tai alkoholin vähentämisestä, hyvä niin – jatka silloin unen seuraamista.


Toisaalta jos koet, että unen tarkkaileminen aiheuttaa sinussa ahdistusta ja huonouden tunteita, ei kannata jatkaa unen seurantaa. Silloin on parempi keskittyä niihin asioihin, jotka lisäävät luottamusta uneen!


Väritä, se rauhoittaa!


Ilahduttaaksemme sinua teimme unipäiväkirjasta myös väritystehtävän. Aikuisten värityskirjat saavuttivat muutama vuosi sitten valtaisan suosion, eikä ihme: värittäminen on rentouttavaa puuhaa, jota tehdessä syke laskee ja mieli rentoutuu.


Voit printata oheiset päiväkirjat ja valita vaikka joka viikolle oman kuvan. Nyt vain puuvärit esiin ja rentoutumaan!


Tulosta unipäiväkirja tästä!

 

Uusin julkaisu on aina ylimpänä.  Jos olet vasta liittynyt mukaan,  järjestä vanhin ensin!

arrow&v

VIIKKO

9

Image-empty-state.png

Unen ei tarvitse olla täydellistä

VIIKKO

9

Image-empty-state.png

Miten rauhoitan pelkokeskuksen?

VIIKKO

9

Image-empty-state.png

Unettoman yö on pitkä

VIIKKO

9

Image-empty-state.png

Vaivaako sinua unistressi?

VIIKKO

8

Image-empty-state.png

Ikä muuttaa unta

VIIKKO

8

Image-empty-state.png

Uni ja evoluutio

Tilaa uutiskirje ja saat hyvän olon vinkit ensimmäisenä.

Kiitos tilauksesta!

Yhteistyössä:

unikulma.png