top of page
  • Leeni

Ota torkut – aivot kiittävät!



Päiväunet on turhaan leimattu vain pikkulasten ja vanhusten puuhaksi. Niistä olisi hyötyä monelle esimerkiksi opiskelu- tai työkyvyn kannalta.


Tuore brittitutkimus kohautti hiljattain. University College Londonin tutkimus väittää, että päiväunilla voi olla vaikutusta aivojen kokoon. Ihmisillä, jotka ovat perimältään taipuvaisia nukkumaan päiväunia, on tutkimuksen mukaan keskimääräistä suuremmat aivot.


Päiväunia nukkuvien aivot olivat tutkimuksen mukaan 15 kuutiosenttimetriä suuremmat kuin muilla samanikäisillä. Vanhenemisen myötä ­– itse asiassa jo 35 ikävuoden jälkeen – aivot pikkuhiljaa kutistuvat, ja uusi tutkimus ehdottaakin, että päiväunilla voisi olla oma vaikutuksensa tässä monimutkaisessa tapahtumasarjassa: mahdollisesti päiväunia nukkumalla tätä väistämätöntä muutosta voitaisiin hidastaa. Ero vanhenemisen tahdissa oli 2–5 vuotta.


Suomalaiset tutkijat eivät ole varauksettoman vakuuttuneita tutkimustuloksesta, mutta päiväunien hyödyt tunnetaan jo aiemman tiedon perusteella.


Pienten lasten aivojen kehitykselle päiväunet ovat välttämättömiä. Ne auttavat aiemmin opitun muistiinpainamisessa, taitomuistin kehittymisessä ja esimerkiksi kielen kehittymisessä. Ikäihmisillä päiväunet täydentävät yöunta, joka usein on kevyttä ja heräilylle altista.


Opiskelijoita koskevissa tutkimuksissa on saatu selville, että ennen vaativaa suoritusta kuten tenttiä otetut torkut parantavat tuloksia selvästi.


Professori, neurologi Markku Partinen on useissa yhteyksissä muistuttanut päiväunien hyvää tekevästä vaikutuksesta. Monissa maissa siesta kuuluu normaaliin päivärytmiin, ja sillä on syynsä. Iltapäivällä vireystilaan tulee notkahdus, jonka voi käyttää hyödykseen. Parhaan hyödyn torkkujen virkistävästä vaikutuksesta saa, jos nauttii ennen pitkäkseen käymistä jotain kofeiinipitoista kuten kahvia tai teetä. Sen vaikutus osuu samaan aikaan kuin torkuilta herääminen, ja kas: energiaa riittää taas.


Ohjeita päivätorkkuihin


  • älä nuku liian pitkiä päiväunia, noin 20–30 minuuttia on sopiva pituus

  • älä nuku liian myöhään (noin kello 16 jälkeen), jotta torkut eivät vie terää yöunille nukahtamisesta

  • aita herätyskello soimaan, sillä liian pitkät päiväunet jättävät pöpperöisen olon

  • avainunet ovat superlyhyet torkut: ota avaimet tms käteen ja käy mukavaan asentoon – kun avaimet putoavat, heräät siihen, mutta olet kuitenkin vaipunut hetkeksi unten maille


Lisää tietoa päiväunista löydät Unioppaasta










246 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page